Friday, January 4, 2008

MENGGALI KUBUR DI DASAR LAUT

Seorang soleh menceritakan pengalamannya yang sangat menarik.Katanya, suatu ketika dia sedang menumpang sebuah perahu layar dalam perjalanan menuju ke sebuah distinasi.Terdapat ramai penumpang didalam perahu itu dengan keperluan masing-masing.salah seorang penupang jatuh sakit,semakin lama semakin parah dan akhirnya meninggal dunia.Para penumpang yang lain segera menguruskan jenazah saudaranya itu,dari memandikan,mengkafankan dan menyembahyangkannya. Kemudian mayat itu diangkat kebahagian tepi perahu,siap untuk diturunkan kelaut setelah diikat pada benda berat yang akan membawanya masuk kedalam laut nanti.Begitulah yang dikerjakan jika ada seorang muslim meninggal dalam perjalanan dilaut yang jauh dari daratan.

Belum sempat jenazah itu diturunkan tiba-tiba laut terbelah menjadi dua dan perahu turun sehingga sampai kedasar laut.Didapati dikawasan dasar laut itu sangat lapang,maka keluarlah penumpang lalu menggali kubur disitu untuk menguburkan mayat temannya.Mereka melakukan pekara itu setelah menyedari bahawa yang meninggal itu ialah kekasih ALLAH,dan ia merupakan kekeramatan baginya. Lalu mereka menyempurnakan penguburan dan mendoakannya sebagai mana layaknya.

Setelah penguburan selesai,para penumpang masuk semula kedalam perahu.Dengan kuasa ALLAH,tiba-tiba air laut yang terbelah bercantum semula secara perlahan lahan dan perahu naik sedikit demi sedikit.Akhirnya laut rata semula seperti sebelumnya dan perahu meneruskan perjalanannya.

Radiallahu anhum.

No comments: