Friday, January 4, 2008

SERIGALA BUAS YANG IKUT CAKAP

Kisah pengalaman Sufyan At-Thauri ketika berangkat ke Makkah untuk mengerjakan ibadah haji. dia berjalan dengan ditemankan oleh seorang bernama Syaiban Ar-Rai. Di suatu jalan, tiba-tiba kedua-dua orang itu berhenti kerana ada seekor serigala buas berdiri ditengah-tengah jalan yang biasa yang dilalui oleh orang. Sufyan binggung, bagaimana cara melintas jalan itu jika binatang buas itu tidak segera beredar dari situ.
"Bagaimana kita hendak meneruskan perjalanan, sedangkan jalan ditutup oleh serigala itu?"Kata Sufyan
Tak perlu takut dan tak perlu bimbang, wahai syekh."kata Syaiban Ar-Ra'i dia mendekati serigala itu dan mengucapkan sesuatu kalimat. sebaik sahaja mendengar perkatan yang diucap kan oleh Syaiban, serigala lalu mengerakkan ekornya dan berdiri tengak. Ia kelihatan seperti mengerti akan apa yang diucapkan oleh Syaiban dan bersiap sedia untuk pergi. Syaiban menoleh lagi kepadanya dan serigala itu menggerak-gerakan telinganya kemudian pergi

"Bagaimana engkau boleh berbuat yang luar biasa ini?"
tanya Sufyan.
"Apakahpekara seperti ini saja dianggap luar biasa wahai tuan Sufyan. Ini bukan apa-apa. Seandainya aku tidak benji keistimewaan, sudah tentu saya suruh serigala itu agar membawakan barang-barang perbekalan kita sampai ketanah suci MAKKAH."

Radiallhu anhum....

1 comment: